Monday, June 18, 2012

Triathlon GP I - Fara Asfalt

Data: 2 Junie 2012
Locatie: Micul Golf, 2 Mai, Jud. Constanta
Poze: https://picasaweb.google.com/mcatalin23/FaraAsfaltXterra2012?fgl=true&pli=1


Anul 2012 confirma revitalizarea triatlonului in Romania. Daca acum cativa ani mai erau doar cateva curse de triatlon, putin mediatizate, cu participare redusa si fara stralucire acum suntem rasfatati cu un adevarat Grand Prix ce contine un set de 7 concursuri cu clasament general pe puncte pentru categorii de varsta. Bioeel Triathlon Grand Prix 2012 este numele competitiei si toate detaliile concursului sunt bine structurate pe site. In primavara nu am stat prea mult pe ganduri referitor la inscriere desi cursele de triatlon se suprapun cu multe maratoane de mountainbike cu traditie. Am platit o taxa pentru toate cele 7 concursuri urmand sa particip la cele la care voi fi disponibil. M-a incantat mult ideea de clasament general pentru acest set de 7 triatloane total diferite unele fata de altele prin tipul de teren pe care urmeaza sa se concureze. Aceste concursuri sunt plasate in diferite zone din tara unele cu adevarat frumoase. Inotul urmeaza sa aiba loc in mare, lacuri sau ape curgatoare. Probele de ciclism si alergare se vor desfasura pe plat sau teren cu diferente mari de nivel atat pe off road cat si pe sosea. Evident ca unii concurenti sunt mai buni pe un anumit tip de teren in timp de altii prefera un alt tip de teren. La final se va trage linie si cei mai buni vor castiga.

Prima etapa din Grand Prix este la 2 Mai in judetul Constanta. Numele competitiei Fara Asfalt este deja bine cunoscut de cei pasionati de triatlon, aceasta fiind a treia editie. Pentru mine este prima participare si nu am idee despre cat de greu este sa inoti in mare sau sa alergi pe plaja iar traseul de bicicleta imi e si el necunoscut. Banuiesc doar ca va fi mai greu decat de obicei. Mi-am propus sa fac o cursa buna sa merg in ritmul meu ceea ce am si facut. Ma asteptam la o clasare buna insa rezultatele m-au adus cu picioarele pe pamant. Am realizat ca nivelul concurentilor a crescut destul de mult fata de anul trecut. In plus eu nu aveam decat antrenamente de volum si in cursa de la mare asta s-a simtit. Recunosc ca m-a furat si peisajul pe anumite portiuni ;) si nu m-am concentrat 100% pe cursa. Dar mi-a placut si la final priveam cu incredere spre urmatoarele etape ale grand prix-ului.

Probele cursei constau in 1500 m inot in mare, 10 km alergare pe plaja intre localitatiile 2 Mai si Vama Veche si 33 km bicicleta cu plecare din 2 Mai si traversare a rezervatiei de la Hagieni. Am terminat pe locul 7 / 32 la categoria 30-39 ani si pe 14 / 78 la general pe traseul lung. Aslfel dupa prima etapa in clasamentul pe puncte la categoria 30-39 ani ma clasam pe locul 9 cu 10 puncte.

La mare am ajuns Vineri seara destul de tarziu. Am avut timp totusi sa-mi ridic chitul de participare si sa ma familiarizez cu zona de start. In plus mi-am pregatit si echipamentul pentru a doua zi desi eram destul de obosit dupa drum. Startul urma sa aiba loc la ora 9 Sambata dimineata pentru a scuti concurentii de eventualele valuri din apa si de soarele puternic din miezul zilei. De obicei dimineata marea e mai linistita. Locatia zonei de start se numeste Micul Golf si iti ofera o priveliste deosebit de frumoasa. Dimineata de Sambata ne intampina cu o vreme superba, marea linistina si cerul senin. Ma intalnesc pe plaja cu alti concurenti cunoscuti, mai schimbam o vorba doua in timp ce ne pregatim de cursa. Lumea este bine dispusa. Nici nu se poate altfel intr-un astfel de loc. Apare si Pisoiul meu si face poze in timp ce eu imi reviziuesc standul din tranzitie.
Se apropie ora de start si toata lumea se agita in zona de start. Am intrat si eu in apa sa-mi fac incalzirea. Apa are doar 16-17 grade. Este rece si abia respir la primele brate. La fel ca multi alti concurenti folosesc costum de neopren. Este ideal neoprenul in apa rece, iti conserva energie pretioasa pentru urmatoarele probe si ajuta la flotabilitate. Este ora 9 si toti suntem gata de start, aliniati pe plaja la Micul Golf.
Si spectacolul incepe. Alergam spre apa incurajati de spectatori. Mi-e putin teama de intrarea in apa. La inceput sunt pietre, unele ascutite, si la incalzire chiar am reusit sa ma tai superficial in talpa.
Ajung in apa si din cauza pietrelor ma arunc pe burta si incep sa inot chiar din primii metrii unde apa nu avea mai mult de 50-60 cm adancime. Chiar am atins cu degetele pietrele din apa.
A urmat apoi o perioada in care toti ne luptam pentru pozitii mai bune. Aglomeratia era mare dar deja am experienta si nu am probleme. Mi se pare normal sa ne lovim unii de altii in primele zeci de metri de inot. Prefer sa evit contactul cu un alt concurent insa sunt situatii cand nu exista alta varianta, cand ambele laterale sunt ocupate de inotatori si in fata inoata cineva mai incet. Nu te poti opri pentru ca imediat cineva din spate se urca pe tine. Dar startul asta chiar a mers relativ ok pentru mine.
Inca putina aglomeratie la prima baliza si de aici marea e suficient de mare pentru toti. Imi impun ritmul meu si nu ma intereseaza cine este in fata sau in spatele meu.
Inot bine si simt ca m-am incazit desi apa este rece. Daca cu ani in urma nu-mi placea deloc inotul, fiind o proba prea grea pentru mine, acum imi place. Sunt mai bine antrenat cu toate ca pierd timp pretios inca fata de adversarii mei. Proba de inot nu ma mai oboseste ca inainte, sunt mai bine antrenat. Este din ce in ce mai frumos. Ajung la partea de inot in largul marii unde descopar ca Marea Neagra are frumusetea ei. Este limpede, se vede fundul marii desi apa are dupa estimarea mea vreo 5 m adancime. Inot printre meduze, unele mari si deosebite, cu mici tentacule de jur imprejur. Chiar nu-mi doresc sa termin repede proba asta, imi place si vreau sa inot mai mult.
Ajung insa la ultima baliza si de aici merg direct spre mal spre zona de iesire din apa. Un fenomen interesant se intampla in timp ce inot spre mal. Curentii din mare ma plimba inainte si inapoi odata cu miscarile oscilante ale suprafetei apei. Vad asta urmarind fundul marii. Curand proba se termina si ies din apa dupa 22' si 48". Merg in stand si ca de obicei am ceva probleme cu scoaterea neoprenului. Pisoiul ma incurajeaza dar cu toate astea nu reusesc un timp prea bun la prima tranzitie, doar 3' si 6".
Incepe proba de alergare si spre deosebire de alte triatloane incepe inaintea probei de bicicleta. Nu stiu cum va reactiona organismul meu la bicicleta dupa alergare asa ca prefer sa nu fortez la maxim pe alergare. Nu stiu nici acum daca a fost o alegere buna, probabil ca nu. Alergarea se desfasoara pe plaja pana la intrarea in Vama Vache si apoi se revine inapoi pe un drum de tara. Aici este ok, insa pe plaja terenul este foarte variat si necunoscand zona am fost un pic suprins. Sunt zone cu nisip, zone cu scoici, care simti ca-ti taie adidasii si zone stancoase cu pietre mari si mici de diferite forme. Aici alergarea seamana mai degraba cu una montana. In plus in anumite regiuni este inevitabil contactul cu apa, plaja fiind ingusta si experimentand am observat ca e mai usoara alergarea pe nisipul ud de langa apa decat in cel afanat si uscat. Pe toata proba de alergare am fost depasit de un singur concurent, iar eu am trecut de o multime de concurenti, majoritatea de la traseul scurt. Adversarii mei directi nu i-am intalnit pe alergare ei fiind deja in fata mea cu minute bune.
Ionut Ancau incepe proba de mountainbike in timp ce eu mai am ceva de alergat.
Vlad Metaxa il urmeaza in prima scurta catarare din proba de ciclism.
Revin in Micul Golf in zona de tranzitie dupa cei 10km de alergare pe care i-am parcurs in 50' 17".
Plec rapid in proba de bicicleta. Dupa cum am dedus din timpii pe care i-am studiat ulterior, am inceput proba de bicicleta pe pozitia a opta la traseul lung - categoria 30-39 ani - si am terminat pe pozitia a saptea datorita problemelor tehnice pe care le-a avut pe traseu Jozsef Pulugor, concurent aflat in fata mea dupa alergare. Desi m-am simtit in forma, nu am prins din urma adversari directi, chiar am pierdut timp fata de unii dintre ei. Am depasit o multime de concurenti de la traseul scurt.
Prima parte din tura de bicicleta s-a mers pe drumuri de pamant si de tara cu vant de fata. Aici au fost avantajati concurentii mai puternici. Pe primii kilometri am facut echipa cu 2-3 concurenti ducand trena pe rand. Apoi am ajuns intr-o zona specifica pentru mountainbike, o vale cu o poteca ingusta si pietre ici si colo care te tin concentrat la maxim. Sunt foarte atent si nu fortez de teama sa nu fac pana. Peisajul ma fura din cand in cand. Sunt locuri noi pentru mine si nu pot sa nu trag cu ochiul in stanga si-n dreapta. Sunt in rezervatia de la Hagieni si vegetatia este exotica si deosebita fata de ce cunosc eu. Din cate am inteles aici a fost rezervatie de vipere cu ani in urma. Am parte de ceva actiune cu coborari rapide si catarari de placa mica insa foarte scurte pentru gustul meu. Dar traseul de bicicleta mi-a placut per total. El a completat celelalte doua probe de inot si alergare, iar cei care au desenat acest triatlon au fost inspirati cu adevarat. Tin sa ii felicit si sa spun ca-mi doresc sa revin pe viitor la acest concurs.
Am oprit si la punctele de alimentare zabovind mai mult decat ar fi fost necesar. La unul dintre ele schimb cateva cuvinte cu Alex Diaconu, mare triatlonist, care aici este unul dintre organizatori. Sunt mai mult in vacanta decat in atmosfera de concurs. Dar este doar primul concurs si am timp sa-mi testez limitele la urmatoarele. Pe ultimii kilometri din proba de ciclism se merge foarte tare si datorita vantului care acum bate din spate. Timpul meu pe proba de bicicleta este de 1h 24' 59" cu o medie orara de 23.30km/h.
Ne apropiem de final si pentru categoria 30-39 ani, proba lunga, terminam in ordinea urmatoare:
Vlad Metaxa 2h 26' 45" - locul I
Ionut Ancau 2h 29' 09" - locul II
Daniel Szatmari 2h 33' 19" - locul III
Radu Costin Marga 2h 34' 34" - locul IV
Mihai Paul Anton 2h 35' 35" - locul V
Sorin Boriceanu 2h 37' 27" - locul VI
Catalin Moga 2h 41' 11" - locul VII
Jozsef Pulugor 2h 58' 29" - locul XII, dupa doua pene pe proba de bicicleta
Attila Szasz 2h 59' 28" - locul XIII
Concluzia este ca nivelul a crescut destul de mult fata de anul trecut si concurenta este mare. Asta imi place pentru ca anima mult concursurile de triatlon si ma motiveaza. Pentru prima etapa sunt multumit, cu toata ca visam la o pozitie mai buna in clasament.

Despre concurs si cei care l-au organizat am doar cuvinte de lauda si pot spune ca este un trialon de care m-am indragostit. Abia astept sa revin la anul si la cat mai multe editii. Sper ca traditia cursei sa se mentina si sa ajunga pe urmele triatlonului de la Reci care a trecut de editia XX.

Seara a avut loc premierea intr-o atmosfera calda si apoi a inceput petrecerea cu bere si tequila ;).

Impreuna cu Pisoiul am mai ramas cateva zile in vacanta la mare pentru a profita de soare si briza marii, mai ales ca in aceasta perioada a anului nu este acea agomeratie din mijlocul verii. Atat Mangalia, cat si plaja din 2 Mai si Vama Veche m-au lasat placut surprins. Avem un litoral... frumos!


No comments: