Tuesday, November 26, 2013

Bike - 1000Km prin Orientali - Ziua 2

Data: 27 Jul 2013
Ruta: [Livada - Negresti Oas - Certeze - Pas Huta - Sapanta - Sighetu Marmatiei - Borsa]
Distanta: 165km
Timp: 7h 35'
Ascensiune: 1349m
Interval altitudine: 524m (146-670)

Route 2,277,867 - powered by www.bikemap.net

Este din nou dimineata si dupa micul dejun servit la restaurantul complexului unde ne-am cazat peste noapte, ne pregatim de plecare.
Lacul lui Pintea se numeste complexul unde am fost cazati. Noi am fost multumiti de conditii, camera curata, preturi acceptabile, mancare buna la restaurant. Complexul dispune si de un lac, probabil de pescuit si o piscina care este in constructie.
Destul de tarziu fata de ora la care ne-am propus, reusim sa plecam. Se anunta din nou o zi calduroasa, dar astazi apar primele catarari mai serioase din tura noastra si vom avea si portiuni mai racoroase. Imediat dupa localitatea Livada drumul urca usor la umbra padurii care il inconjoara. Urmeaza o coborare scurta in serpentine, apoi traversam cateva localitati si ajungem in Negresti Oas.
Dupa o scurta pauza de realimentare ne continuam drumul care incepe din nou sa urce usor si ajungem in celebra localitate Certeze. Ne minunam si noi de maretia caselor. Una mai impunatoare ca alta, mult inox, marmura, dandu-ti impresia ca este o adevarata lupta intre proprietarii acestor vile pentru cea mai deosebita casa.
Si probabil am gasit-o si pe cea mai deosebita, semanand mai mult cu un muzeu sau o institutie publica si mai putin cu o casa de locuit. Aici nu lipsesc nici statuile si basoreliefurile pe fatada cladirii. Este frumos dar parca e prea mult.
Imediat dupa Certeze incepe prima catarare serioasa a zilei care ne ofera o priveliste de ansamblu a vaii pe unde am pedalat in primele ore ale diminetii. Este cald si nu avem parte de nici un nor pe cer, dar cu putin timp inainte de pas dam de un izvor unde ne mai racorim.
In Pasul Huta trecem in judetul Maramures si de aici vom merge o buna bucata de drum destul de aproape de granita cu Ucraina, mai exact pana dupa Sighetul Marmatiei. Avem de coborat cativa km buni si apoi mergem pe malul stang al Tisei intr-un peisaj deosebit si unic.
Bicicleta este un mijloc de transport obisnuit prin partile astea.
Ajungem la intrarea in localitatea Sapanta. Ne oprim pentru o poza cu frumoasa pancarda de la intrare. Satenii sunt si ei curiosi si ne intreaba de unde venim si unde mergem. Interesant este ca bunica vobea cu noi in romana iar cu nepoata probabil in ucraineana.
Desi avem un traseu la fel de lung ca si ieri nu putem sa nu ne abatem de la drum pentru a vizita celebrul Cimitir Vesel al satului. Mai multe despre Cimitirul Vesel si Sapanta aici. Biserica este in renovare. La intrare in cimitir se plateste o taxa modica, iar pe strada de langa cimitir sunt o multime de comercianti ce vand suveniruri si lucruri traditionale.
Desi m-as fi asteptat sa vad doar un muzeu al crucilor, cimitirul este activ. Cei care trec in nefiinta sunt inmormantati tot aici. Din pacate datorita acestui fapt o parte din crucile foarte vechi sunt inlocuite cu altele noi si o parte din istoria locului se pierde odata cu aceste cruci.
Ne-am intins cam mult cu vizitarea Sapantei, si acum avem de recuperat din timp asa ca mergem intins si nu prea mai facem nici poze. In Sighetu Marmatiei ne oprim pentru masa de pranz. Plecam mai departe si dupa Rona de Jos si Rona de Sus, ne apropiem de a doua catarare mai importanta de astazi. Se lucreaza la drum, de fapt se toarna strat complet de asfalt. O buna parte din drum spre Borsa este ca-n palma.
In departare incep sa se vada muntii adevarati. Astazi nu vom fi acolo. Pana la Borsa vom merge pe o vale lunga si vom castiga altitudine treptat.
Drumul nu prea e circulat de masini, si in continuare soseaua a perfecta.
Terminam a doua catarare si coboram spre Petrova.
De aici vom merge mult pe Valea Viseului spre Borsa.
Inspre seara ajungem la destinatie destul de obositi. Am strans in primele doua zile mai bine de 300km. Asta seamana mai mult cu un maraton, nu cu o tura de cicloturism :). Datorita faptului ca avem multe sute de kilometri de parcurs si timpul ne preseaza, am fost nevoiti sa lungim un pic etapele. Altfel ne-ar fi placut sa avem mai mult timp la dispozitie si sa mergem ceva mai relaxat.
In Borsa nu am mai fost pana acum insa ma asteptam sa gasesc o statiune mai selecta. Nu a fost asa, iar centrul arata jalnic cu o multime de gunoaie aruncate in albia raului care traversa statiunea. Am gasit si cazare destul de buna si ieftina. Cladirea este mai veche iar camera nu arata asa bine insa nu suntem pretentiosi si ne odihnim foarte bine aici. In plus avem o cantina chiar langa noi unde mai punem la loc din caloriile consumate in timpul zilei. Maine avem o zi grea, nu atat ca distanta ci din punct de vedere a catararilor asa ca incercam sa dormim mai devreme.